- قابل توجه بعضی از دوستان در شهرستان آبادان
حاج مصطفی گراشی:
سینه زنی بوشهری، کامل ترین نوع عزاداری است.
پژوهشگران عرصه آیین ها، آواها و نواهای مذهبی می گویند: سینه زنی بوشهری كه همراه با شورآفرینی و نوحه است، نوعی آیین حزن انگیز و منحصر به فرد و ابداعی است كه تقلید و تكرار در آن جایی ندارد.
هیچ مشتاق اباعبدالله الحسین(ع) را نمی یابی كه هنگام نمایش آیین های سینه زنی از تلویزیون، چشم انتظار دیدن آیین سینه زنی بوشهری ها نباشد.
لحن های نوحه خوانان،حركات دسته جمعی و هماهنگ و شعرهای بوشهری ها در ذهن و زبان دیگر سوگواران امام حسین(ع) در جای جای ایران رخنه كرده است.
عزاداری ماه محرم برای مردم بوشهر نه عادت بلكه یك فرهنگ است كه از كودكی در ذهن و زبان و سینه آنها ریشه می دواند و تا پایان عمر همراه و همرازشان می ماند.
عزاداری سالار آزادگان جهان برای مردم بوشهر نه یك عادت بلكه یك سنت است، سنتی كه مظهر وحدت و نماد هویت ملی و مذهبی آنهاست و وقتی این شهر در آستانه محرم قرار می گیرد، كودك وپیرش می كوشند تا بیش از پیش و گرم تر از همیشه بر سینه بزنند.
چون محرم می رسد، هم تراز با شعاع آفتاب ظهر عاشورا، حلقه می گیرند و در آیین اشك ریزان حسینی، صفوف برادری و برابری خویش را محكم می كنند.
محرم كه می آید نوحه در هر كوی و برزن استان بوشهر شنیده می شود نوحه هایی پرسوز و گداز كه از كانون دل نوحه سرا برخاسته و بر دل سوگواران پیشوای سوم شیعیان جهان می نشیند.
مداحان بوشهری نقش ارزنده ای در روایت حماسه بزرگ عاشورا و انتقال آن به نسل های امروزی داشته اند كه می توان از مرحوم جهانبخش كردی زاده (بخشو)، عبدالحمید دشتی فرد (ناخدا) و مصطفی گراشی یاد كرد و از شاعرانی چون مرحوم سید جواد عین الملك، سید محمد هاشمی فرد (ساجد) و محمود موجی نام برد.
شاعران و مداحان این دیار قرن هاست كه با سروده ها و نوای توحیدی خود پیام و خاطره نهضت عاشورا را در اذهان زنده نگه داشته اند.
در عزاداری مردم بوشهر به واقعه بزرگ كربلا از زاویه های گوناگون پرداخت شده و در آنها حماسه دشت نینوا، مظلومیت اهل بیت (ع) و قساوت یزید و یزیدیان به زیبایی هر چه تمام تر عرضه شده است.
بوشهر یكی از مهم ترین كانون های عزاداری عاشورای حسینی در ایران محسوب می شود و همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران در ماه های محرم و صفر است.
سینه زنی سنتی بوشهر برای همگان شناخته شده است، دسته های سینه زنی از دایره های متفاوتی تشكیل شده و سبك و سیاق خاص خودش را دارد، طوری كه از دور كُند آغاز می شود و به دور تند پایان می یابد.
نوحه هایی كه در آیین عزاداری خوانده می شود باید با حركات دست و پا همخوانی داشته باشد، از این رو افراد مجرب، حلقه هایی درونی دسته های سینه زنی را تشكیل داده كه شكلی منحصر به فرد دارد و بیشتر از اشعار غزل و دستگاه چهارگاه در نوحه بوشهری استفاده می شود.
سینه زنی بوشهری در پایان آیینی دارد كه برخی آن را ˈیزلهˈ یا ˈحیدریˈ می نامند و دارای ریتم تندی است و جوانان با شركت در آن، احساسات خود را به نمایش می گذارند.
در این مراسم، افراد با گرفتن كمر یكدیگر،همگی در یك ستون قرار گرفته و سعی می كنند حركاتی شورانگیز داشته باشند.
مراسم سینه زنی در بوشهر بر عكس همه شهرهای ایران كه در آن مردم به صورت دسته جمعی در خیابان ها حضور دارند، بیشتر در حسینیه ها و مساجد متمركز است.
معاون اداره كل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت:استان بوشهردرزمینه فرهگ عزاداری نام های بزرگی را در خود جا داده نام هایی كه هر كدام به تنهایی برای زنده نگه داشتن یك فرهنگ كافی است و از این بابت شاید كمتر شهری را بتوان سراغ گرفت كه چون بوشهر چنین مستعد و پرآوازه باشد.
عبدالله رئیسی در گفت و گو با ایرنا افزود: نوحه خوانی و سینه زنی بوشهر به طور كامل ابداعی و منحصر به فرد است و هیچ بخشی از مراسم عزاداری این استان تكراری و تقلیدی نیست.
وی گفت:پیشینه نوحه سرایی بوشهربه 100 سال پیش بازمی گرددزمانی كه ناخدا عباس دریانورد نوحه می سرود برایش آهنگ می ساخت و آن را اجرا می كرد.
رئیسی اضافه كرد:نوحه سرایان آن دوره سعی می كردند در نوحه ها از اشعاری ساده و روان بهره گیرند كه به طور معمول خود شاعر و نوا ساز آن بودند گاه بداهه نیز می خواندند و اشعار نوحه ها بیشتر در قالب قصیده،غزل و مثنوی است.
وی اضافه كرد:عزاداری مردم استان بوشهر بسیار تاثیرگذار، جذاب، پرشور و جوشش است و این سبك فقط بوشهری و به نام بوشهر نیز در سراسر جهان شناخته شده و اجرا می شود.
رئیسی گفت:دركنار پیرغلامان دیروز باید از اكنون به فكر نوغلامان حسینی در استان بود و با فراهم كردن زمینه لازم برای آنان بتوانیم جانشینان خوبی برای نوحه سرایان گذشته تربیت كنیم.
وی افزود:در صورت تربیت، پرورش، تحسین و تشویق این نوغلامان حسینی است كه می توان گفت پیرغلامان ما در مكتب خویش كه همان مكتب عاشوراست شاگرد پروری كرده اند و نسل جدید شیعی را آماده به دست گرفتن این علم و پرچم و ادامه این راه كرده اند.
یك پژوهشگر آواها و نواهای بوشهری نیز در كتاب اهل ماتم (آواها و آیین های سوگواری در بوشهر ) نوشته است:نخستین مدارك مكتوب در باره سینه زنی و عزاداری در استان بوشهر به دوره زندیه باز می گردد.
محسن شریفیان افزوده است : سفرنامه نویسانی چون ˈكارستن نیبورˈ به این امر اشاره می كنند اما از چگونگی آن اطلاعی به دست نمی دهند.
وی اضافه كرد: بیشتر كارشناسان محلی معتقدند شكل كنونی سینه زنی و نوحه سنتی بوشهر به دوره قاجاریه بر می گردد.
شریفیان افزود: در زمان حكومت رضا شاه، بوشهری ها هم مانند دیگر مناطق ایران برای برگزاری علنی مراسم نوحه خوانی و سینه زنی با مشكل مواجه بودند و به همین علت در دوره رضا خان نوحه خوانی تحولی نیافت.
وی اضافه كرد: اما پس از شهریور 1320 هجری شمسی مراسم مذهبی و نوحه خوانی شوری دوباره یافت و نوحه سرایان فرصتی یافتند تا باز ارادتمندان معصومان (ع) را گرد هم آورند.
شریفیان ادامه داد: كارشناسان معتقدند با اوج گرفتن كار خوش صدا ترین نوحه خوان بوشهری جهانبخش كردی زاده معروف به ˈبخشوˈ فصل جدیدی در نوحه سرایی بوشهر آغاز شد، طنین صدای بخشو علاقه مندانی در دیگر نقاط كشور نیز یافت و آنان را به بوشهر كشاند.
وی گفت: نوحه خوانی با پیروزی انقلاب اسلامی و سپس دوره دفاع مقدس با موضوعاتی مانند شهادت تطابق یافت.
شریفیان معتقد است: در این دوران حس بداهه خوانی از نوحه خوانی گرفته شد زیرا نوحه خوانان كمتر در نوحه سرایی دخالت داشتند البته در آن زمان تعداد نوحه های واحد در مقایسه با دیگر نوحه ها افزایش یافت.
وی افزود: مصطفی گراشی، جعفر دریایی نژاد، عبدالحمید دشتی فرد، ابراهیم ملاح زاده، امیر كردی زاده و اسماعیل ایران دوست از جمله نوحه خوانان و سید جواد عین الملك، محمد فتوت و عبدالحسین خرمایی از آهنگسازان نوحه درآن زمان هستند.
یكی از مداحان بوشهر گفت: چون سبك سینه زنی و عزاداری بوشهر سبكی تاثیرگذار بوده است، هم اینك 10استان كشور از این سبك عزاداری تقلید می كنند.
مصطفی گراشی افزود: مداحی و نوحه خوانی در نظر مردم از كارهای مقدسی است كه همه افكار مردم را متوجه این موضوع می كند پس وظیفه مداحان به روز شدن است.
وی اضافه كرد: پویایی سنت نوحه خوانی به این است كه متولیان آن بتوانند ضمن شرح وقایع صحیح تاریخی اهل بیت (ع) با مسائل زمان خود ارتباط برقرار و دغدغه های دینی و اعتقادی و روز مردم را مطابق با سیره اهل بیت مطرح كنند.
گراشی در باره نوآوری دراشعار و حتی سبك سینه زنی بوشهر گفت: این سبك سینه زنی و اصول آن به هیچ عنوان قابل تغییر نیست ولی می توانیم در ادامه حركتی كه از سال 60مداحان و نوحه خوانان برای نوآوری و در ارائه مفاهیم نوحه به كار بستند دنبال كنیم.
گراشی افزود: تا سال 60همه نوحه های واحد فقط با سه آهنگ جنگ نامه، بحر طویل و بحر طویل با نثر منظم خوانده می شد كه براساس نظر كارشناسان این فن به این نتیجه رسیدیم كه می توانیم آهنگ های جدید همراه با اشعار جدید با استفاده از ملودی منطقه مثل دستگاه دشتی و همایون در این قسمت از سینه زنی استفاده كنیم كه مورد استقبال نیز قرار گرفت.
وی بیان كرد: رعایت اصول سنت و سپس استفاده از ملودی خاص منطقه توسط مداحان ضروری است.
یكی از شاعران و نوحه سراهای بوشهری گفت: نوحه سرایان استان بوشهر به خاطر موقعیت جغرافیایی كه در آن زندگی می كنند بیشتر به دنبال ارائه اشعار حماسی هستند و كمتر به سراغ بخش عاطفی مصائب رفته بر ائمه می روند.
محمود موجی افزود: در نوحه های جدید شاعران تحت تاثیر نوحه های متداول كشور بخش عاطفی شعرشان را پر رنگ كرده اند.
وی اظهار كرد: شعرهایی كه در نوحه ها استفاده می شود بسته به كاربردشان تفاوت هایی دارند چنان كه اشعار نوحه هایی كه پیش از ˈواحدˈ خوانده می شود ابیات بلند تری دارند هر چه قدر كه نوحه ها به اوج می رسند، ابیات كوتاهتر می شوند.
یكی از آهنگسازان بوشهری نیز تنوع در گام ریتم و وزن را از ویژگی های بارز نوحه های بوشهر ذكر كرد و گفت: نوحه ها در دستگاه های مختلف از جمله شور، ماهور، اصفهان و گوشه متعلقات آنها آهنگسازی می شوند.
اكبر ابراهیمی افزود: آهنگسازان نوحه ها با وجود این كه تحصیلات دانشگاهی ندارند آهنگ هایی قابل توجه ساخته اند كه اشكال فنی ندارند و یادآور این مثل هستند كه هر چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
وی بیان كرد: آهنگسازان نوحه ها با عشق و ارادت به امام حسین (ع)آهنگ ساخته اند و به همین علت ملودی هایشان دلنشین و گوش نواز است.
ابراهیمی گفت: آهنگ های جدید از نظر آهنگسازی متنوع تر و زیباتر شده اند ولی نوحه های قدیمی همچنان بهتر و دلنشین تر از نوحه های جدید هستند.
وی اظهار كرد: موسیقی سوگواری در بوشهر از نظر تنوع و كثرت ملودی بخش اعظم موسیقی كشور را شامل می شود.
ابراهیمی گفت: مراسم سینه زنی همراه با آواز نوحه كه خود نوعی ملودرام غم انگیز است، تحقق می یابد و سینه زنی بدون حضور نوحه خوان غیر ممكن و نامفهوم است.
وی اضافه كرد: سینه زنی در بوشهر به صورت دایره وار انجام می شود در این دایره هركس با دست چپ كمربند همراه طرف چپ خود را گرفته با دست راست طبق یك ضابطه مشخص و ریتم معین به سینه می زند این دایره كه به وسیله نوحه خوان اول كه ˈپیش خوانˈ نامیده می شود، هدایت و به تدریج انبوه شده، دایره های بزرگ تر را تشكیل می دهد در اصطلاح محلی این صف های عزاداری را ˈ بر Borˈ و سازنده و ناظم آن را برساز می نامند.
حوت نیوز:
عزاداری محلی بوشهر، سالهاست جای خود را در کشور باز کرده است. امروزه همه شبکه های رادیویی و تلویزیونی کشور ساعاتی از برنامه های خود را در ایام محرم و صفر به این سبک عزاداری اختصاص می دهند. در این بین نقش مداحان و ذاکران اباعبداله در این مراسم پرشور، نقش اصلی و بارز است.
در دهه دوّم ماه محرم، در گفتگو با حاج مصطفی گراشی مداح سرشناس و باسابقه استان از عاشورا و محرم و لذّت های معنوی این شور حسینی پرسیدیم. گراشی با صراحت می گوید: شور و شوق پس از نوحه خوانی برای امام حسین(ع) وصف شدنی نیست. گفتگوی لیان با این مداح اهل بیت که به مناسبت مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در محرم امسال انجام شده را تقدیم حضورتان می کنیم.
لیان: لطفاً در ابتدای این گفتگو خودتان را معرفی نمایید؟
مصطفی گراشی هستم. متولد سال 1336 بوشهر (کوی دهدشتی). تحصیلات فوق دیپلم علوم انسانی. شغلم هم آزاد است و دارای واحد پارچه فروشی هستم. در حال حاضر به همین مناسبت به عنوان رئیس مجمع امور صنفی شهرستان بوشهر مشغول فعالیت می باشم.
لیان: مداحی را از چه سالی آغاز کردید و انگیزه شما برای ورود به این عرصه چه بود؟
مداحی را به طور رسمی از سال 1349 در مسجد غریب کوی بهبهانی در روز 27 صفر آغاز و از سال 1350 رسماً به عنوان مداح (نوحه خوان) مسجد توحید شروع کردم. در سال 1352 به پیشنهاد مرحوم جهانبخش کردی زاده (بخشو) همزمان با مسجد توحید به مداح و نوحه خوان مسجد صاحب الزمان کوی جبری (محله خرمائیها) معرفی شدم. تا سال 1356 که متأسفانه مرحوم کردی زاده فوت نمودند، رسماً به عنوان مداح (نوحه خوان) مسجد دهدشتی خدمت می کنم و تاکنون افتخار خدمتگزاری و نوکری حضرت سیدالشهداء را دارم و انگیزه ورود بنده به جرگه مداحان، تنها عشق به اهل بیت خصوصاً خامس آل عبا حضرت اباعبداله الحسین(ع) بوده و هست.
لیان:
مشوقین شما در عرصه مداحی چه کسانی بودند؟ مشوقین اینجانب در امر مداحی و نوحه خوانی ابتدا خانواده ام و سپس
اهالی خوب و دوست داشتنی محله دهدشتی بودند . خصوصاً مرحوم حاج یوسف فرهادی که حقاً بنده را همواره در این راه تشویق می کرد.
لیان: در انتخاب اشعار برای نوحه چه شعرهایی را انتخاب می کنید منظورم این است که بیشتر از چه شاعرانی بهره می گیرید؟
همواره از بدو ورودم به مداحی تلاش می کردم از شعرهایی استفاده کنم، که بتوانم شأن و منزلت اهل بیت را رعایت نمایم. خصوصاً پس از پیروزی انقلاب اسلامی که کاملاً فضای مساجد و محافل مذهبی تفاوت قابل توجهی کرد. سعی بنده و همه عزیزانی که در این عرصه تلاش می نمودند این بود که شعرهایی را به عنوان نوحه و اشعار مذهبی انتخاب نماییم که با حقیقت عاشورا و حضور جوانان مسلمان و انقلابی در مساجد در تناقض نباشد و همه سعی ما بر این است. در حال حاضر هم از شعر بهترین شاعران عاشورایی و عاشقان اهل بیت استفاده نمایم.
لیان: تا آنجا که خبر دارم شما فقط سبک سینه زنی سنتی بوشهری را دنبال می کنید؟ آیا این درست است؟
بنده اعتقاد دارم که از سنت های بسیار پویا و کامل، مراسم عزاداری بوشهر می باشد. بنده هم نوحه خوانی و سینه زنی سنتی را دنبال می کنم و همه سعی خودم را در جهت پویایی هر چه بیشتر این سبک عزاداری بسته ام.
لیان: این همت و تلاش شما چه علّتی دارد؟
چون به این سبک عزاداری اعتقاد دارم.
لیان: در طول سال هایی که برای امام حسین(ع) نوحه خوانده اید، کدام شعر و نوحه را بیشتر دوست دارید؟
همه شعرهایی را که در نوحه خوانی انتخاب نموده ام، در زمان خاص خودش دوست دارم. امّا نوحه واحد (می رود شهزاده اکبر سوی میدان بهر دین) که واقعه میدان رفتن حضرت علی اکبر را تشریح می نماید و همچنین واحد (کهکشان کاروان عاشقان دل غمین) که شرح ماجرای ورود اهل بیت در اربعین به کربلا را توصیف می نماید، بیشتر بنده را تحت تأثیر قرار می دهد.
لیان: سینه زنی سنتی کنونی را در مقایسه با شیوه های جدید عزاداری چگونه می بینید؟
طبیعی است که بنده می بایستی از سبک سینه زنی و عزاداری سنتی دفاع کنم. ولی اجازه بدهید نتیجه بررسی همه جانبه مرکز نغمات آئینی صدا و سیمای کشور را در رابطه با تأثیرگذاری سینه زنی سنتی را در کشور خدمتتان اعلام کنم. در زمانی که در جلسات اولیه برگزاری همایش پیر غلامان حضرت اباعبدالله الحسین شرکت می کردیم که از مدیرکل محترم مرکز نغمات آئینی صدا و سیما (آقای صابر دهقان) سئوال شد که چگونه بوشهر را برای برگزاری چنین همایشی انتخاب کردید؟ در حالی که تعداد زیادی از استانها کاندید برگزاری این همایش بوده اند؟ ایشان در پاسخ اعلام کرد، چون سبک سینه زنی و عزاداری بوشهر سبکی تأثیرگذار بوده در حال حاضر حداقل یازده استان از این سبک عزاداری تقلید می کنند، لذا این استان را برای برگزاری همایش مداحان بزرگ کشور انتخاب کردیم. در حال حاضر تعداد زیادی از استان ها در زمان سینه زنی، از سبک واحد بوشهری، استفاده می کنند، و مستمعین خود را به فیض می رسانند.
لیان: فکر نمی کنید باید اشعار جدید متناسب با دغدغه های روز هم در نوحه خوانی ها مدنظر قرار گیرد؟
اصلاً چون مداحی و نوحه خوانی در نظر مردم از کارهای مقدس بشمار می رود و همه افکار مردم را متوجه این موضوع می کند، لذا وظیفه مداحان به روز شدن است. پویایی این سنت به این خواهد بود که متولیان آن بتوانند ضمن شرح وقایع صحیح تاریخی اهل بیت با مسائل زمان خود ارتباط برقرار نموده و دغدغه های دینی و اعتقادی و روز مردم را با مقایسه با سیره اهل بیت مطرح کنند.
لیان: چقدر دنبال نوآوری در اشعار و حتی سبک اجرا هستید؟
توجه بفرمایید که سبک سینه زنی بوشهر و اصول آن به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. منتهی می توانم در ادامه حرکتی که از سال 1360 همه عزیزان مداح و نوحه خوانان به جهت نوآوری و در ارائه مفاهیم نوحه بکار بستند، دنبال نماییم. البته به این معنی نیست که پیشکسوتان و مداحان و نوحه خوانان قبل از ما نوآوری نداشتند! بلکه تغییر عمده و قابل توجه که از سال 1360 در نوحه ها صورت گرفت این بود که تا آن تاریخ همه نوحه های واحد فقط با 3 آهنگ جنگ نامه، بحر طویل، و بحر طویل با نثر منظم خوانده می شد که در جلسات کارشناسی که در آن زمان با اساتید فن از جمله مرحوم سید جواد عین الملک و آقای حسین خرمایی و دیگران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که می توانم آهنگ های جدید همراه با اشعار جدید با استفاده از ملودی منطقه، مثل دستگاه دشتی و همایون در این قسمت از سینه زنی استفاده کنیم که الحمداله این ایده جواب مثبت داد و مورد استقبال عموم قرار گرفت و تا امروز هم که این حرکت ادامه دارد. البته بنده در این راستا توصیه ای به همه عزیزان و برادران خودم که در این رابطه تلاش می کنند دارم و آن هم ابتدا رعایت اصول سنت و سپس استفاده از ملودی خاص منطقه است و این عزیزان می توانند در این رابطه از نظرات اساتید فن استفاده نمایند.
لیان: به نظر شما جایگاه جوانان در این گونه عزاداری ها چیست؟ بعضی ها معتقدند در سینه زنی سنتی عرصه برای حضور جوانان کمتر فراهم است؟ شما چقدر این حرف را قبول دارید؟
در رابطه با جایگاه جوانان باید عرض کنم که امروز خوشبختانه در بالاترین ظرفیت ممکن از مداحی و نوحه خوانی جوانان در مساجد استفاده می شود. خوب بیاد دارم حتی در دهه 60 و بعضاً 70 معمولاً هر کدام از آقایان مداح و نوحه خوان حداقل 3 و یا دو مجلس را اداره می کردند که امروز شاهدیم اکثر عزیزان مداح فقط در یک مسجد یا حسینیه خدمت می کنند و مکان های دیگر را به جوان ترها دیگر تحویل داده اند.
امّا این که گفته شود که در سینه زنی سنتی عرصه برای حضور جوانان، کمتر فراهم است این را قبول ندارم. باید به این شکل عنوان کنم که هر جوان عزیزی که بتواند در این عرصه قدم بردارد، بدون شک از او استفاده خواهد شد. ولی انتخاب مداح به عهده هیأت امناء مساجد و یا بانیان محترم حسینیه ها و تکایا است یا دیگران! عزیزان علاقه مند همه تلاش خود را به جهت فراگیری اصول مداحی و نوحه خوانی سنتی و همزمان با فراگیری متون تاریخی با استفاده از مقاتل معتبر و همچنین بهره گیری از تئوری علم موسیقی بکار گیرند. مطمئن باشند که فرصت به این عزیزان هم خواهد رسید.
لیان: برای به روزرسانی مداحان بوشهری به ویژه نوحه خوانان سبک سنتی آیا جلسات یا محافل ویژه مداحان وجود دارد؟
بسیار خوشحالم که تشکیل بنیاد دعبل خزاعی در کشور و افتتاح دفتر آن در استان بوشهر، عامل تجمع و تشکیل جلسات و گردهمایی علاقه مندان این وادی شد. در این سالها کلاسها و جلسات بسیار خوبی تشکیل شده خصوصاً در سال جاری، بعد از ماه مبارک رمضان و با همت بنیاد دعبل خزاعی و سازمان بسیج مداحان همه هفته جلسات پرباری را داشتیم بد نیست بدانید این جلسات با حضور حداقل 100 نفر تشکیل می شوند.
لیان: اجازه بدهید چند سئوال خصوصی بپرسم. تأثیر نوحه خوانی و مداحی برای سیدالشهداء در زندگی شخصی شما چگونه بوده است؟
تلاش کرده ام بتوانم ابتدا آنچه که می گویم و اعتقاد دارم در خودم مؤثر واقع شود. وقتی توانستم این تأثیر را در خودم ایجاد کنم، بدون شک می توانم در دیگران هم مؤثر واقع شود. امّا تا چه اندازه توانسته ام در این وظیفه موفقیت کسب کنم. قضاوت به عهده دیگران است.
لیان: از خانواده شما افرادی هم دنباله رو شما بوده اند؟
خداوند را شاکرم که پدر و مادر و خانواده ام، من از بدو تولد با عشق به اسلام و مکتب تعالی بخش اهل بیت تربیت کردند. الحمداله فرزندانم خصوصاً دو پسر عزیزم امروز با بهره گیری از مکتب اسلام و اهل بیت عشق و ارادت خود را در مداحی و نوحه خوانی به منصه ظهور رسانده و در این ارتباط تلاش های خوبی را شروع کرده اند که امیدوارم در این راه بتوانند موفقیت کسب نمایند.
لیان: بیشتر در چه جاهایی مداحی می کنید؟
در حال حاضر در مسجد دهدشتی بوشهر مشغول انجام وظیفه هستم و بنا به مناسبت و موقعیت در جاهایی که فرصت فراهم شود و توسط دوستان و بزرگواران این وظیفه به بنده واگذار شود مداحی می کنم. تا امسال علاوه بر مسجد دهدشتی در مسجد حاج محمدعلی سنگی هم مداحی و نوحه خوانی می کردم که الحمداله این وظیفه را از امسال به یکی از جوانان عزیز و بااستعداد بنام آقای پاژنگ واگذار نمودم. انشاءاله شاهد موفقیت روزافزون ایشان هم باشم.
لیان: آیا دوست دارید فرصتی فراهم شود تا در سایر شهرستان های استان و یا مراکز کشور نوحه سرایی داشته باشید؟
بنده از سال 1368 همواره در استان های فارس و خوزستان و بعضاً تهران در زمان های مختلف حضور یافته و نوحه سرایی کرده ام. در حال حاضر در تمامی شهرستان های استان بوشهر و فارس و خوزستان با استفاده از این سبک مداحی و نوحه خوانی مردم عزاداری می کنند.
لیان: به نظر شما رسانه ها به ویژه صدا و سیما چقدر در معرفی عزاداری محلی بوشهری به هموطنان ما موفق بوده اند؟
نقش صدا و سیما به عنوان رسانه ملی می تواند بیش از سایرین تأثیرگذار باشد در سال های اخیر صدا و سیما نقش نسبتاً مناسبی در معرفی این سنت به هموطنان عزیز داشته است. البته انتظار می رود این رسانه در این رابطه تلاش های بیشتری داشته باشد.
لیان: حس و حالی که پس از مداحی و عزاداری پیدا می کنید را می توانید برایمان وصف کنید؟
خیر! یک حس حس شخصی و درونی است.
لیان: اگر یک خواسته از امام حسین(ع) داشته باشید از ایشان چه چیزی می خواهید؟
آرزو می کنم انشاءاله به حق شفیعه روز جزا و حضرت اباعبدالله همه ما عاقبت بخیر شویم و بتوانیم از شفاعت آن امام همام بهره مند شویم.
لیان: به عنوان آخرین سئوال احساستان را در مورد این کلمات در حد یک جمله بیان کنید؟
محرم: ماه عشق و خون
امام حسین(ع): دُردانه حضرت زهرا(س)
شب عاشورا: شب عشق و ارادت ورزیدن به اهل بیت خصوصاً حضرت اباعبداله
سینه زنی بوشهری: کاملترین عزاداری
واحد: اوج عزاداری و سینه زنی
مداحی برای سیدالشهداء: عشق به اهل بیت(علیهم السلام)
بخشو: زیباترین صدای ماندگار تاریخ مداحی در بوشهر
عبدالحمید دشتی فرد (ناخدا): مداح اهل بیت
مسجد دهدشتی: مسجد بافضیلت و یکی از مساجد قدیمی شهر بوشهر
انتقاد چندی از دوستان در آبادان :
1- در آبادان پیرغلامان و پیشکسوتان با اینکه احترام آنها الزامی و وجود آنان مایه افتخارمی باشد ولی متاسفانه در بعضی از مساجد و حسینیه ها انگار بعضی از این پیرغلامان این اماکن را در قباله خود می بینند وسهم الارث خود می دانند وبا استفاه از باندبازیها عزای امام حسین (ع) را تا ابد در قبضه می کنند. با اینکه شاید کسی هم بهتر ازآنان پیدا شود. و بتواندتمامی اوج و فرود ها را با کیفیت تر و دلنشین تر بیان نماید.
2- متاسفانه درآبادان سبک سینه زنی ، غلط و اشتباه و بی معنی مداح اهل بیت ، البته ایشان باید ببخشند و از حضور ایشان پوزش می طلبم باعث شده که تعدادی از دوستان فکر کنند واقعا صدای آنها خیلی قشنگ است و در مزاح دو بار در حمام منزل خوندن و مداح شدن بیایند یکسری از اراذل و اباش را در اقصی نقاط شهر و شاید هم در کوچه و بازار ( نه حسینیه است و نه مسجد ، با زدن یک خیمه کذایی )دور واطراف خود جمع کنند و بجای اقامه عزای امام حسین (ع) انجام حرکات موزون و ایجاد جلب نظر نمایند تا حداقل طرف مقابلش وی را ببیند و با وی ارتباط برقرار کنئد و بعد قرار ملاقات و ... این علامت منفی است که باعث می شود سنت سینه زنی با مشکل مواجه شود و دو دستگی ایجاد شود سینه زنی بوشهری - سینه زنی خرمشهری - سینه زنی شور- سینه زنی کربلایی و ...
3- در شهر آبادان خوشبختانه حسینیه هایی هم هستند که واقعا در ترویج فرهنگ عاشورایی و ترویج مراسم سینه زنی سنتی طبق اصول و سنت بوشهر مراسم های خود را به نحواحسنت برگزار می کنند و به دل می نشیند بطور مثال حسینیه و حسینیه هایی هستند که مراسم خود را از 8 سال پیش شروع کرده اند و در فضای خیلی کم که چهار بر در این مکان درست می شود ولی چون مراسم طبق اصول و برنامه و سنت پیش می رود و هم بحث احترام گذاری در بین خادمان وجود دارد و به چشم برادر و دوست به یکدیگر می نگرند مراسم خیلی عالی و حتی پر شور تر از مراسمات بوشهر برگزار می شود.
4- حالا بیایید مکانهای بزرگ و با امکانات بالا پر از حاشیه ، تخریب افراد ، بی احترامی و فحاشی ، برای دمام زدن کتک کاری و در بعضی از مکانها سنج ودمام زدن دیگر بچه بازی شده در این شهر ( آبادان ) هرکسی یک پیت دستش میگیره د بزن و در بعضی از حسینیه های هم مراسم عزای سالار دین امام حسین (ع) فامیلی و دوست و همسایه گری شده حالا بماند شاید هم کسی باشد با این سنت آشنا باشد و با آن بزرگ شده باشد.
و...
.
.
.
در پایان از تمامی پیشکسوتان و بزرگان و پیرغلامان و مداحان اهلبیت شهرستان آبادان پوزش می طلبم و معذرت خواهی میکنم . اگر جسارتی یا بی احترامی شده است مرا عفو نمایند.
این انتقادات نظراتی بوده که بعضی ازدوستان درآبادان برای بنده ارسال نموده اند.